“Wij ondernemers zetten dingen in de samenleving in beweging. Waarom zouden we dat ook niet in het Zuiden doen?”

“De kledingsector staat al een tijd onder druk, evenals de rendabiliteit. De concurrentie is bikkelhard en de veranderingen volgen elkaar pijlsnel op. Toch blijf je als ondernemer verantwoordelijk om het welzijn van de mens – klanten, medewerkers, leveranciers – te verbeteren. Zo zie ik het tenminste,”vertelt Dirk Perquy, die het Belgische kledingbedrijf Terre Bleue leidt.

“Het zou goed zijn mocht mijn sector wat meer maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen. Zingeving in brede zin van het woord is absoluut relevant in zakendoen van vandaag. Kleding is voor veel mensen helaas een wegwerpproduct geworden door de enorme opmars van ultragoedkope kledingmerken. Gelukkig zijn er ook heel wat consumenten die voor authenticiteit, kwaliteit en ethiek blijven kiezen.

Een merk met maatschappelijke meerwaarde

Wij willen met Terre Bleue een Belgisch merk zijn met een maatschappelijke meerwaarde. We schreeuwen dat niet van de daken, maar al wie van dichtbij met ons bedrijf te maken heeft, zal ervaren dat wij gevoelig zijn voor bepaalde waarden. Onze medewerkers weten dat we respect, eerlijkheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid hoog in het vaandel voeren. Er heerst rust en vriendelijkheid bij ons. Onze medewerkers voelen zich met elkaar verbonden. En dat stralen we ook uit naar onze klanten,” vertelt Dirk Perquy.

Vrouwelijk ondernemerschap steunen

“Onze medewerkers waarderen dat we Ondernemers voor Ondernemers al jarenlang steunen. Toen de vzw zijn rol als matchmaker tussen ondernemers van hier en ondernemerschap in het Zuiden kwam toelichten, was ik snel te vinden voor de formule.” Ondernemers voor Ondernemers is meteen op zoek gegaan naar een project van een ngo, dat bij zijn bedrijf paste. Dirk Perquy wilde vrouwelijk ondernemerschap steunen. In het Zuiden zijn vooral zij bekommerd om de toekomst van hun kinderen. “Het is van groot belang dat kinderen er naar school kunnen gaan, want precies dat is de belangrijkste stepstone naar duurzame ontwikkeling, welvaart en democratie.

Daarnaast hoopten we een project te vinden met een knipoog naar onze merknaam Terre Bleue,” zegt Dirk Perquy. Het zou iets met water worden dus.

“Onze medewerkers waarderen dat we Ondernemers voor Ondernemers al jarenlang steunen. Toen de vzw zijn rol als matchmaker tussen ondernemers van hier en ondernemerschap in het Zuiden kwam toelichten, was ik snel te vinden voor de formule.” Dirk Perquy van het Belgisch kledingbedrijf Terre Bleue
Waterproject

Dirk Perquy was meteen gewonnen voor een waterproject van de ngo Protos. In Burundi was er nood aan landbouwirrigatie want op de hellingen van de vele heuvels spoelde de oogst van landbouwgewassen geregeld weg. Vrouwen, veelal weduwen na de genocide in Rwanda, legden er erosiegreppels aan en konden de grond nadien bewerken. Er werd ook een ingenieus systeem van afvalwaterreiniging opgezet om de grond te kunnen bemesten. Zo konden de vrouwen een handeltje opzetten in de groenten die ze er succesvol kweekten. Terre Bleue stapte in het project toen het al op gang was getrokken. Nu, vijf jaar later is het afgerond en kunnen deze vrouwelijke mini-ondernemers op eigen kracht verder.

Zelfredzaam

“Wat ik zo mooi vind aan Ondernemers voor Ondernemers is dat ze van duurzaamheid een speerpunt maken. Ze werken alleen met ngo’s die verzekeren dat ontwikkelingsprojecten niet zullen stilvallen. Helaas gebeurt dat maar al te vaak in het Zuiden. Protos trekt zich pas terug uit het project als ze weten dat de vrouwen volledig zelfredzaam zijn geworden. Nadien worden ze nog verder opgevolgd.” Terre Bleue stapt nu in een nieuw waterproject van Protos in Haïti. Opnieuw zal het vrouwelijk ondernemerschap ondersteunen.

Voldoening

Dirk Perquy probeert ook andere ondernemers in zijn netwerk te overtuigen van de meerwaarde van Ondernemers voor Ondernemers. “Ik vertel hen over de voldoening die dat geeft, over welke meerwaarde zo’n samenwerking kan hebben voor hun bedrijfscultuur, hoe potentieel nieuwe medewerkers het waarderen als je een hart hebt voor het Zuiden. En bovendien, maatschappelijk ondernemen heeft als aangenaam bijeffect dat het mij geen windeieren heeft gelegd.”

Soms krijgt Dirk Perquy het antwoord dat het geld toch nooit terecht komt en dat de politiek in het Zuiden te complex in elkaar zit om er zinvol aan ontwikkeling te kunnen doen. “Ik ben het daar niet meer eens,” zegt Dirk. “Een ding is zeker. Niet geschoten, is altijd ernaast geschoten. Ondernemerschap in het Zuiden steunen is bovendien in ons eigen belang! Want als mensen daar geen kansen krijgen, zal de vluchtelingenstroom alleen maar toenemen. Wij ondernemers zetten dingen in de samenleving in beweging. Waarom zouden we dat ook niet in het Zuiden doen?”

Véronique Goossens

 

Ontdek meer details over onze werking en maak vrijblijvend een afspraak via anne-lise@ondernemersvoorondernemers.be of 016 32 10 72.